News:

Hi!

Welcome to my DIY audio forum.

Cheers
Per-Anders Sjöström

Main Menu

JSR06 problem

Started by rowli, August 09, 2011, 11:28:56 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

peranders

Bra att det löste sig.

Om du använder av bra kapacitiv last alldeles intill en superregulators utgång så kommer den troligen att svänga och den har lättare för det ju snabbare den är. En lyt nära utgången bör inte vara för bra och man inte ha en film/keramisk konding.

Låt kondingarna före regulatorn sitta kvar.
/Per-Anders Sjöström, owner of this forum

Homepage with my DIY hifi stuff

rowli

jag är inte riktigt med på beskrivningen, men du menar att jag kan ha kvar kondningarna som nu sitter i "DC filtret" just efter regulatorn? De små kondningarna i filtret är dock film/keramiska, men de 2 med stora värden aluminium.

peranders

#17
Aha, missförstod dig. 3300 uF är overkill. 100 uF kanske skulle jag välja max. Dioder i serie med drosslar är ingen god ingenjörskonst.

Hur mycket ström drar din last?
/Per-Anders Sjöström, owner of this forum

Homepage with my DIY hifi stuff

rowli

aktiva filtret är specat till att man ska ha en nätdel pÃ¥ +-12V/300 mA. Driva 22 Opampar. Men jag delar nu upp aktiva filtret i höger/vänster kanal för att ha nära slutsteg/högtalare. SÃ¥ varje JSR06 (ca 15V) kommer behöva ge max 150mA antar jag. 

rowli

Vill bara försöka få så optimalt som möjligt och att regulatorn inte börjar oscillera.
Du rekommenderar alltså att jag testar att byta ut C29/C39 från 3000uF till omkring 100uF. Samt ersätta D1/D2 med jumprar?
Sen kopplar jag in den på J9.

Hur känslig är en sån här regulator för att självsvänga, borde man märka det då man spelar musik, eller att nån komponent blir varm?
Oroar jag mig för mycket, eller ska jag be nån polare komma med oscilloskop och mäta?

peranders

Du behöver inte vara orolig för självsvängningar om du håller dig till de komponenter jag har i min BOM. D1 and D2 kan du skippa om du menar de i ditt filter.
/Per-Anders Sjöström, owner of this forum

Homepage with my DIY hifi stuff

rowli

bra bra :) komponenterna ska vara exakt enligt din BOM nu.
okay, då skippar jag D1 och D2 i det aktiva filtret.
Ã,,r det bra att byta ut 3000uF ocksÃ¥? Ska det vara 100uF eller mindre sÃ¥ mÃ¥ste jag beställa. Hade bara dessa 470uF liggandes
https://www.elfa.se/elfa3~se_en/elfa/init.do?item=67-151-30&toc=0
Vet inte om det är för lågt ESR på den också?

peranders

Eftersom du säkert har en dm kabel minst så klarar det sig säkert med att låta dem sitta kvar. Testa och se först.
/Per-Anders Sjöström, owner of this forum

Homepage with my DIY hifi stuff