News:

Hi!

Welcome to my DIY audio forum.

Cheers
Per-Anders Sjöström

Main Menu

SSR02 problem

Started by supergregg, August 16, 2010, 10:23:03 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

supergregg

heaveno.
Im having a problem building my SSR02. I have a supply voltage of -18V and i want -12V from the regulator. The problem is that im only getting -6V out from the SSR02. I believe i have found the problem. But im not sure. The LM337 regulator seams to only put out -8V.
As you asked in the email. Im not using the sense function and i have soldered blobs on the back terminals.
Next step would be to de solder the  LM337 and try it seperatly. But i don't have any 1kohm resistor laying around.


peranders

Tar det på svenska...

Kan du mäta upp alla spänningar på opampens pinnar?

DZ1 rättvänd?

Q3, bas-emitter, spänning?
/Per-Anders Sjöström, owner of this forum

Homepage with my DIY hifi stuff

supergregg

Spänningen i opampen är:
-5,93
-3,57
-5,98
-5,96
0,00
-5,20
0,00
-5,94

DZ1 var ju lite förvirrande. Enligt instruktionen ska markeringen vara nedåt. Men enligt bilden på hemsidan som har det röda kortet ska markeringen var uppåt. och dioden ska vara åt andra hållet. Ska jag kanske vända på dem?

Q3 har 5,2V mellan bas och emitter.

peranders

#3
Kretskortsunderlagen är korrekta i alla avseenden (vad jag känner till). Bilder som visar SSR01 ska kommenteras med mer text, har inte hunnit med detta ännu.

Har verkligen Q3 5,2 V mellan bas och emitter? BC546 används, en NPN transistor? Om trissan är hel så ska den spänningen ligga mellan 0,55-0,70 volt i aktivt tillstånd. 0,62-0,65 V är ett vanligt värde.
/Per-Anders Sjöström, owner of this forum

Homepage with my DIY hifi stuff

supergregg

Hej!

Ja hur galet det än låter så ligger den på 5,2V. Jag ska ta och fixa en ny måste vara något fel på den.
Tack för hjälpen så länge. Jag återkommer med resultatet.

peranders

Notera också hur DZ1 ska vara vänd. Det är dock inte skadligt att ha den felvänd.
/Per-Anders Sjöström, owner of this forum

Homepage with my DIY hifi stuff

supergregg

Hej!

Som av en slump hade jag visst en BC547 att ersätta Q3 med hemma. Nu funkar allt som det ska.  Dock vet jag inte om den är sÃ¥ stabil som jag skulle vilja. Men det kanske är min mediokra multimeter som kanske inte kan bestämma sig. jag har ju bara tvÃ¥ värdesiffror att tillgÃ¥ och det känns som att den sista svajar lite mellan 6 och 7. Men det kan ju lika väl vara mätinstrumentet som inte kan bestämma sig.

Tänkte höra en till sak. Jag ska "driva" tvÃ¥ stycken förstärkarmoduler med dessa kort och dessa moduler behöver +12V och -12V sen har dom en gemensam jord för + och -. Det borde inte orsaka nÃ¥gra problem att löda ihop nollan frÃ¥n bÃ¥da modulerna och leda av den mot jord? Kanske borde varit klarare pÃ¥ den punkten innan jag köpte korten av dig.  :|

peranders

#7
Först måste du ha en inspänning som aldrig understiger Uut+4 volt, inklusive rippel.

Om du mäter i Sense-ingångarna så pratar vi om enstaka millivolt i spänningfall från 0-max ström.

Alla digitala instrument kan fladdra på sista siffran om nu mätvärdet råkar ligga där, inget konstigt.

Du har en liten temperaturdrift på någon eller några mV när du slår på matningen.

Om du råkar ha två galvaniskt skilda råspänningar så ska du koppla ihop jorden vi regulatorernas utgångar, endast i en punkt.
/Per-Anders Sjöström, owner of this forum

Homepage with my DIY hifi stuff

supergregg

Jag har en toroidtrafo pÃ¥ 2x18V alltsÃ¥ tvÃ¥ sekundärlindningar. Dessa tvÃ¥ kör jag sedan igenom varsin likriktar brygga samt ganska stora kondensatorer. Jag vill tro att detta dÃ¥ bör vara galvaniskt avskilt men jag är ingen expert som sagt...  :|

Jag kan tillägga att jag just nu kör på det viset men med 7812 regulatorer istället för dessa som jag nu byggt.

peranders

Detta är perfekt när du har två separata regulatorkort.
/Per-Anders Sjöström, owner of this forum

Homepage with my DIY hifi stuff

supergregg

Strålande.. En sista fråga innan jag kopplar på krämen bara..
Vad har du för erfarenheter när det kommer till värmeutveckling i dessa kort. Behöver jag kylflänsar. Om så är fallet, på båda IC kretsarna? Kommer dra ca 500mA på plus sidan och kanske 200mA på minus sidan.

peranders

#11
LM3x7 och D4xH11 klarar cirka 1 W förlusteffekt utan kylning. D4xH11 har alltid 2,5 volt över sig.

Svaret på din fråga är att båda regulatorerna behöver kylning. Notera att alla krafthalveldarena har spänningsförande "flärpar" på olika potential. Monteras således isolerade.
/Per-Anders Sjöström, owner of this forum

Homepage with my DIY hifi stuff