News:

Hi!

Welcome to my DIY audio forum.

Cheers
Per-Anders Sjöström

Main Menu

QRV-08 - ett fel och ett misstag

Started by maust, March 05, 2015, 06:48:48 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

maust

Tänkte be om lite tips för att felsöka QRV-08:an.

Jag har problem i högerkanalen. Till att börja med har jag monterat nån komponent fel eller så är något trasigt/kortslutet, för jag mäter ca 10V DC på höger kanals utgång. Det är felet :)

Sen, när jag försökte lista ut vad som är fel med blandat mätande klantade jag mig och kortslöt BCP56 på V28. Den enda uppenbara skada jag hittat från detta är att detta slog ut BCP-53 på V27, så den har jag bytt. Bytte även BCP56 på V34 och V28 för säkerhets skull.

De 10 Volten i Output är dock kvar, och jag har tydligen dessutom skapat ett nytt problemi regulatordelen. Innan kortisen hade jag +/-13,87 V oerhört stabilt och fint på t.ex. E44/45 och R44/45. Nu, efter kortis ligger dock E45 högt även om E44 är 13,87. Mätningen oscillerar dessutom, börjar på 14,9 V och vandrar nedåt/uppåt lite innan det stabiliserar sig runt 14,5V .

Detta problem blir större ju närmare trafona man kommer; och spänningen vid E32 och E33 har droppat från 23V till 19V lite drygt.

Jag har reservdelar till nästan allt så i princip kan jag väl byta komponent för komponent och se när det blir rätt, men innan jag drar igång det tänkte jag höra om du har något förslag på var jag borde börja leta. 

peranders

Koppla bort DC-servot och trimma in spänningen över E1. Ska vara 0 volt.

Kolla sedan att alla transistorer har 0,60-0,65 V mellan bas och emitter. Om du hittar någon med kraftigt avvikande värden bör du titta närmare på det. Detta gäller även regulatordelen.
/Per-Anders Sjöström, owner of this forum

Homepage with my DIY hifi stuff

maust

#2
Hej,

Utan servo och med 0V över E1 får jag lite låga värden på många transistorer i högerkanalen, dvs i spannet 0.55-0,60, medan någon ligger över uppåt 0,67 och någon ligger nere på 0,5.

Det stora undantaget är V26, som ligger skyhögt (2,7V). Jag har provat byta den men får samma värde igen, så där var inte huvudproblemet. Spänningarna på BCP53 och BCP56 är också annorlunda jämfört värdena för andra kanalen, speciellt för BCP53, där bas-emitter är 2,5V, jämfört med runt 10V i andra kanalen (vilket jag misstänker tyder på att vänsta kanalen inte mår helt bra heavener :)), och bas-emitter på BCP56 är 0,67V, jämfört med 0,8V i andra kanalen. 

På regulatordelen hittade jag en trasig zener (D3) som jag bytte. Får dock fortfarande ca 15V på den halvan (andra halvan är precis rätt på 13,87), och så är det även när jag plockar bort E3. Transistorerna mäter dock rätt på regulatordelen. 

Antar att regulatordelen behöver fixas först. Vad skulle du säga?

peranders

När regulatorn fungerar så ska du ha någon enstaka millivolts skillnad mellan pinne 2 och 3 på opampen. Du ska också ha EXAKT spänningsreferensens värde gånger förstärkningen som är satt till två.

Transistorerna som du har 2,7 volt bas-emitter spänning, det sitter rätt typ där? Du har inte missat och har en PNP där det skulle ha varit en NPN?
/Per-Anders Sjöström, owner of this forum

Homepage with my DIY hifi stuff

maust

Alla op-ampar har mindre än 1 mV skillnad mellan 2 och 3, så det verkar ok.

Spänningsreferensen verkar också rätt (det är spänningen jord/pin2-3 väl?), den är 6,93, och de fungerande regulatorerna har 13,87V ut, så det ser bra ut om jag mätt på rätt ställe. Vs+ för opampen på regulator som ligger högt är dock 14,5 V istället för 13,6 som det är på de andra.

peranders

#5
Om ena regulatorns supply-pinne inte har samma spänning som utspänningen så får du kolla detta. Du ska mata pampen via 47 ohm från utgången.

Om du har LM329 (väl?) så kan du inte ha mer än x 2 såvida din motkoppling inte är rätt. Kolla E55 respektive E53 eller E54 respektive E52.
/Per-Anders Sjöström, owner of this forum

Homepage with my DIY hifi stuff

maust

Spot on på motkopplingen! E53 visade sig ha gett sig upp; inte helt men lagom, dsv typ till 25% :)), och därmed tillräckligt för att ställa till det. Nu är den bytt och alla regulatorerna har exakt 13,87 V. Hurra!

Jag ska se om jag kan gå loss på ursprungsproblemet ikväll. V26 är rätt typ, och visar nu 1,8 V mellan bas och emitter istället för 2,7 som tidigare vilket ju med god vilja kan sägas vara ett steg i rätt riktning även om det inte är rätt, och de 10 V på utgången är kvar, så det finns uppenbarligen fortfarande saker jag inte gjort rätt....

peranders

Har du 14 V på kollektorn? Det låter jättemycket att ha mer än 1 V bas-emitter spänning.
/Per-Anders Sjöström, owner of this forum

Homepage with my DIY hifi stuff

maust

Hittade huvudproblemet; E13 och E9 hade gjort samma resa som E53, dvs partiellt gett upp, vilket skapade en redig obalans som kaskaderade vidare.

Med E13 och E9 bytta har alla transistorer jag orkat mäta vettiga VBE värden och DC på output har gått ner till 70 mV (vid-2.1 mV över E1 med servot urkopplat) . Gissar att det är något som servot klarar utan problem, så nu får det vara nog med felsökning för ikväll. Tack för all hjälp!!! 

peranders

#9
Vad bra att du börjar få ordning på det hela. Mät gärna upp alla strömmar så du ser att allt funkar som tänkt.
/Per-Anders Sjöström, owner of this forum

Homepage with my DIY hifi stuff

maust

#10
Absolut, ska kolla av det ikväll, inkl lite efterforskning kring vilka strömmar man kan vänta sig var, men jag har för mig att de stod  i förstärkarbeskrivningen... (paus för snabb koll), yes det gjorde de. Återkommer med rapport om vart de landar.

maust

Hej igen,

Det blev paus i mätandet förra helgen pga annat som dök upp men nu är jag på g igen :). När det gäller att mäta upp strömmarna inser jag dock att jag inte har tillräckligt med koll för att veta var jag bör mäta och vilka värden jag bör se för sånt som inte ligger i serie. Har kommit så långt som att det ligger 1,1 mA över E5 och R5, men sen vet jag inte riktigt vad jag ska titta på. Har du några bra förslag?

peranders

Om du ansätter 0,65 V bas-emitter spänning och 100 i strömförstärkning på alla transistorer så kan du säkert lura ut det. På de platser jag kortslutit bas-kollektor har jag fått en "diod" som ger mig 0,65 V.
/Per-Anders Sjöström, owner of this forum

Homepage with my DIY hifi stuff

maust

Tog en stund att hitta en ledig stund, men nu sjunger den fullt ut med så vitt jag kan bedöma rätt ström på alla ställen. Bra låter det i alla fall! Har dock lyckats kvadda något i QRV-09 istället :) Tar upp en ny tråd om detta...