News:

Hi!

Welcome to my DIY audio forum.

Cheers
Per-Anders Sjöström

Main Menu

Grounding the QRP01

Started by daiswood, October 03, 2005, 05:53:15 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

daiswood

Hi I have a QRP01, and I have a little problem with hum. There is a little hum from ny gainclone when my pre amp is not on, but it dissapear when I turn the pre amp on.
But if I touch the gainclone chassi the hum comes back. I use the QRP01 card's ground for both power and signal in and out, but i have not ground the chassi to the card, which is not connected to ground at all. Would the hum dissapear if I ground the chassi to the QRP01 or is something else?

/Daiswood

peranders

Do you know how the grounding look like in your preamp?

Do you get a soft 50 Hz hum, or 100 Hz?

Do you have tree wires to the QRP01 card for power, +, - and zero and speaker cables to speaker ground and signal to signal ground?

Do you have a mains filter with a metal case? Is _anything_ connected to the chassis?
/Per-Anders Sjöström, owner of this forum

Homepage with my DIY hifi stuff

daiswood

Tjena Per-Anders

(Do you get a soft 50 Hz hum, or 100 Hz?): I don't exactly know the different of 50 and 100, but when I don't have the pre amp connected to the gainclone it sounds like when you touch the end of a mic cabel a quite large hum, is this 50. when the pre amp is connected the hum starts when i touch the chassi and is not quite large than before.

Äh nu blir det svenska kommer inte på vad primärsida heter på engelska :)
Men jag har två par (R,G)(Br,Blå) där R och Br går till gainclone jorden (Wago X1 gnd) och G och blå går till ditt RFB02. Jag har speaker gnd till A2 och A3 och signal till signaljord på kortet. jag har inget som är kopplat till chassit, utan allt skall vara isolerat ifrån chassit.  

Jag förstår inte vad du menar med mains filter.

Hoppas du hängde med lite vad jag menade.

MVH
daiswood

daiswood

Oops,  som du säkert förstår så menar jag sekundärsidan och inte primär när jag skrev hur jag hade kopplat powern.

peranders

Har du en vanlig ringkärnde trafo så ska BRUN och RÖD gå till likriktarbyggan och BLÅ och GRÖN ska gå till inkommande jord på kortet. Båda högtalarna ska anslutas till kortet och då även jorden.

Om försteget inte är anslutet till QRP01, brummar det då?

Har du skärmade ledningar?

Har du testat att ansluta en anna signalkälla?
/Per-Anders Sjöström, owner of this forum

Homepage with my DIY hifi stuff

daiswood

Hej Per-Anders

På din fråga om det brummar när försteget (Nad) inte är kopplat till min gainclone så är svaret yes. Det är då det låter som värst med brumm, det vill säga det låter som tex när man råka ta på skivspelar pickupen, djupt dovt brumm (är detta vad du menar med 50Hz brumm?).

Jag har skärmade signal kablar för insignalen.

När jag har någon annan signalkälla ansluten tex dator eller min minidisc, så brummar det hela tiden tills jag spelar upp musik.

Jag har inte hunnit byta på kablarna mellan trafor och kort. Jag trodde det inte hade någon betydelse vilken av kablen i kabelparet som man bestämde som jord. Men jag skall se om jag kan löda om dem.

Brummet försvinner när jag sätter igång min Nad, men att det kommer tillbaks tillfälligt om jag rör på chassit till gainclonen. Kan det vara så att gainclonen jordas till naden men inte chassit som ju inte är kopplat till någon jord.

/daiswood

peranders

Du kan ju prova att signaljorda ditt chassi och se om det hjälper.

Din chassiplåt bildar tillsammans med jordplanet en kondensator och mellan dessa plattor har du en mängd ledare som utsätts för ett elektriskt fält. Om QRP-01 är helt tyst om inget är anslutet så är åtminstone den biten OK.
/Per-Anders Sjöström, owner of this forum

Homepage with my DIY hifi stuff

daiswood

En dum fråga kanske men med signaljorda så menar du att jag jordar chassit till gainclonen?

peranders

/Per-Anders Sjöström, owner of this forum

Homepage with my DIY hifi stuff

daiswood

Tjena Per-Anders jag jordade chassit till gainclonen och brummet är borta :)

peranders

Bra att det löste sig. Återkom gärna när du har spelat steget ett tag.

Min åsikgt är fortfarande att LM3886 är överraskande bra utan att göra anspråk på att det är high-end, fast Jeff Rowland apparater med LM3886 är high-end, säkert enligt Jeff själv  :D  I vilket fall som helst så ska man inte fnysa åt chipet. En monolitiskt konstruktion har sina fördelar och detta är okänt territorium för den som inte har insikt i monolitiska konstruktioner.
/Per-Anders Sjöström, owner of this forum

Homepage with my DIY hifi stuff