Projects > Power amplifiers

Grounding the QRP01

<< < (2/3) > >>

daiswood:
Hej Per-Anders

På din fråga om det brummar när försteget (Nad) inte är kopplat till min gainclone så är svaret yes. Det är då det låter som värst med brumm, det vill säga det låter som tex när man råka ta på skivspelar pickupen, djupt dovt brumm (är detta vad du menar med 50Hz brumm?).

Jag har skärmade signal kablar för insignalen.

När jag har någon annan signalkälla ansluten tex dator eller min minidisc, så brummar det hela tiden tills jag spelar upp musik.

Jag har inte hunnit byta på kablarna mellan trafor och kort. Jag trodde det inte hade någon betydelse vilken av kablen i kabelparet som man bestämde som jord. Men jag skall se om jag kan löda om dem.

Brummet försvinner när jag sätter igång min Nad, men att det kommer tillbaks tillfälligt om jag rör på chassit till gainclonen. Kan det vara så att gainclonen jordas till naden men inte chassit som ju inte är kopplat till någon jord.

/daiswood

peranders:
Du kan ju prova att signaljorda ditt chassi och se om det hjälper.

Din chassiplåt bildar tillsammans med jordplanet en kondensator och mellan dessa plattor har du en mängd ledare som utsätts för ett elektriskt fält. Om QRP-01 är helt tyst om inget är anslutet så är åtminstone den biten OK.

daiswood:
En dum fråga kanske men med signaljorda så menar du att jag jordar chassit till gainclonen?

peranders:
Ja...  :D

daiswood:
Tjena Per-Anders jag jordade chassit till gainclonen och brummet är borta :)

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

[*] Previous page

Go to full version